Zo doen ze het in Buitenschool De Bergop

Outdoor learning komt op verschillende manieren aan bod in Buitenschool De Bergop in Tiegem: op het schooldomein, in de lokale omgeving en verder weg.

Dagelijkse outdoor learning activiteiten

Elke leerkracht probeert dagelijks naar buiten te gaan voor één of meerdere lesmomenten. Dit gaat over specifieke lesonderwerpen wiskunde, taal, WO-onderwijs, godsdienst, enz. De lessen beweging gebeuren sowieso op de speelplaats tussen maart en november. De inhoudelijke lesmomenten worden aangeboden onder de vorm van een outdoor game: de leerlingen worden uitgedaagd om te leren door de lesinhouden via een uitdaging of spelvorm te verwerken.

Jaarthema’s

Iedere klas heeft een eigen vast thema, zoals fruit, afval, vogels, energie, water, enz.. Gedurende één jaar wordt er in samenspraak met de leerlingen een specifiek doel gezocht voor dit thema, waaraan vervolgens op verschillende momenten doorheen het jaar wordt gewerkt. Bv. het thema van het 3de leerjaar is “bijen”. Een specifiek jaardoel hiervoor was: “Hoe kunnen we meer bijen lokken op onze speelplaats ?”.

Vrije speelmomenten

Tijdens de speeltijden beschikken de leerlingen over een grote speelruimte, deels groen en onverhard, deels verhard. Met behulp van ouders, vrijwilligers en werkmannen van de school, wordt de speelruimte stap voor stap verder ontwikkeld in functie van de noden van leerlingen en leerkrachten. Zo is er een speel-o-teek, waar de leerlingen tijdens de speeltijd materiaal kunnen ontlenen, er zijn dieren, fruitstruikjes, een klimparcours, losse materialen, enz. Recent werd ook een kijkhut gebouwd, van waar de leerlingen over de schoolmuur naar het landschap kunnen kijken. Deze werd verrijkt met leuke weetbordjes over de vogels die je kan spotten in de schooltuin.

Place-based inquiry-based learning

In 2018 startte De Buitenschool met een nieuwe aanpak: vraaggestuurd leren in de onmiddellijke schoolomgeving. Het uitgangspunt hierbij is dat er in elke nabije omgeving interessante plaatsen zijn met tal van leerkansen. De gevolgde methodiek biedt ruimte aan de leerlingen om, startend vanuit een specifieke locatie, aan de slag te gaan vanuit hun eigen interesses. De werktijd is verspreid over meerdere weken.

(Halve) daguitstap

Iedere maand gaan de kleuters een halve dag naar het nabij gelegen St-Arnolduspark. Ze blijven dan de hele voormiddag buiten. Ook lagere klasgroepen organiseren nu en dan een outdoor learning dag in dit park. De leeractiviteiten zijn dan ingekleed in een groot bosspel, vaak geïnspireerd op een gezelschapsspel zoals bv Cluedo.

Meerdaagse schoolreis

Om de twee jaar gaan de leerlingen van het 3de en 4de leerjaar op zeeklas gedurende 1 week. De 3de graad heeft een sport en spel 4-daagse.

Share by: